Je website optimaliseren: website snelheid

13-02-2022

We hebben nu in een aantal artikelen laten zien hoe je kunt starten met het maken van je eigen website in Wordpress. Je kunt zelf een Wordpress-website maken, maar je kunt er ook voor kiezen om een websitebouwer in te schakelen. Nadat je de website hebt laten indexeren, is het optimaliseren van je website een heel belangrijk onderdeel. Een goed geoptimaliseerde website heeft namelijk flink wat streepjes voor als het gaat over posities in de zoekresultaten. In dit artikel gaan we het hebben over specifiek de snelheidsoptimalisatie.

Google heeft de zogenoemde ‘core web vitals’ in het leven geroepen. Dit zijn een aantal kwaliteitssignalen om de user experience (gebruikerservaring) van je websitebezoekers te kunnen beoordelen. Dit beantwoordt de vraag: “Hoe ervaart de bezoeker jouw website?” 

  • Moet je bezoeker lang wachten voordat er iets zien is? Dit wordt uitgedrukt in de zogeheten LCP-score.
  • Ziet de bezoeker de website verspringen tijdens het laden? Hier gaat het over de CLS-score. 
  • Hoelang duurt het voordat de bezoeker van je website er daadwerkelijk interactie mee kan hebben? Dit geeft de FID-score weer.

Let wel, dit gaat over milliseconden. Het is dus belangrijk om dit allemaal na te meten met beschikbare tools van Google en derden.

Website snelheid testen

Wil jij je eigen website snelheid testen? Dan kun je dit het beste doen met de pagespeed tool van Google. Dat is je belangrijkste instrument, omdat Google ook de partij is die onder andere aan de hand van die resultaten je posities in de zoekresultaten vaststelt. Je kijkt dus naar je website vanuit Google’s perspectief. Daarnaast kun je tools van derden gebruiken als hulpmiddel. Deze geven in sommige situaties nét wat meer inzicht.

Google pagespeed

De officiële tool van Google is hier te vinden: https://pagespeed.web.dev. Google werkt met een mobile first index en daarom is het heel belangrijk dat je voor mobiel hoog scoort – het liefst in het groen. Let wel, deze score behaal je niet eenvoudig! Verderop in dit artikel reiken we je een plugin aan waarmee je erg veel mogelijkheden hebt om te experimenteren.

webpagetest.org

Met behulp van deze tool kun je in een watervalweergave zien welke onderdelen wanneer worden geladen. Je ziet ook de hoeveelheid javascripts en de laadorde hiervan. Dit kan belangrijk zijn tijdens het optimaliseren van de website. Soms wil je bijvoorbeeld Javascript uitgesteld laten laden, zodat je website een snellere interactiescore krijgt; de FID-score. Ook kan dit invloed hebben op de LCP-score.

Website snelheid verbeteren met WP Rocket

Om de snelheid van je Wordpress-website te verbeteren, kun je gebruikmaken van verschillende gratis plugins. Wij raden je echter WP Rocket aan. Deze betaalde plugin is erg eenvoudig te gebruiken en je kunt er een enorme impact op je snelheid mee realiseren. In WP Rocket heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om javascript uitgesteld te laden. Zelfs het daadwerkelijk uitvoeren van de javascripts kun je uitstellen tot de eerste interactie van de gebruiker. Alleen al deze mogelijkheid geeft een flinke snelheidsboost aan je website.

Verder heb je de mogelijkheid om kritieke CSS te laten genereren, zodat je CSS-bestand niet onnodig groot is. Dit scheelt weer laadtijd, maar deze functionaliteiten vereisen wel dat er uitvoerig getest wordt. Soms wil nog weleens een functie ‘kapot’ gaan. Je kunt dat in WP Rocket dan weer eenvoudig ongedaan maken, zonder gevolgen voor je website. Desondanks raden wij je wel aan om altijd een verse back-up klaar te hebben liggen ‘voor het geval dat’. Zo kun je continu de balans opzoeken tussen snelheid van je website enerzijds én behoud van functionaliteit anderzijds.

Juist die balans tussen snelheid en functionaliteit is het lastige spanningsveld tijdens het analyseren van je website en het optimaliseren. Grondig testen is absoluut geen overbodige luxe, neem daar echt de tijd voor. Werken de contactformulieren nog? De knoppen, de menu's, etc.?

Heb je de website grondig geoptimaliseerd, dan krijg je er ook best wat voor terug! Google gaat de ‘core web vitals’ steeds meer invloed geven op de zoekposities. Het kan je dus daadwerkelijk nieuwe klanten opleveren als jij hun de beste ervaring geeft.

Vragen? We helpen je graag!